Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 13 Ιουνίου 2016

Κ. Πουλάκης στην aftodioikisi.gr: Ιδού οι μεγάλες αλλαγές που σχεδιάζουμε στην Αυτοδιοίκηση


Εκτεταμένες και βαθιές αλλαγές σε όλο το σύστημα οργάνωσης και λειτουργίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προαναγγέλει μέσα από συνέντευξή του στην aftodioikisi.gr ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Εσωτερικών και πρόεδρος της 25μελούς Επιτροπής για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της Αυτοδιοίκησης Κώστας Πουλάκης. Σ’ αυτές περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:
-Την αλλαγή του εκλογικού νόμου που όπως λέει, «θα είναι αναλογικός»
-Οριακές αλλαγές στο χωροταξικό του Καλλικράτη: «Δεν έχουμε καμία πρόθεση να ξανασχεδιάσουμε τον αυτοδιοικητικό χάρτη», λέει χαρακτηριστικά.

Κατά τον κ. Πουλάκη «πρόθεσή μας είναι να χτίσουμε μία Τοπική Αυτοδιοίκηση δημοκρατική και συμμετοχική, πρωταγωνίστρια στην υλοποίηση του στόχου της δίκαιης ανάπτυξης, οικονομικά βιώσιμη και διοικητικά αποτελεσματική, παρούσα με λύσεις και όραμα στην καθημερινότητα των πολιτών, αντιγραφειοκρατική, με ξεκάθαρες αρμοδιότητες και πραγματικά ενιαία και ισχυρή».
Αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα, όπως τονίζει στην aftodioikisi.gr ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Εσωτερικών, αν και το έργο της Επιτροπής «αναμένεται καταρχήν να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2016…..όλες οι αλλαγές δεν θα ισχύσουν ταυτόχρονα, ούτε από τη μία μέρα στην άλλη. Στόχος μας είναι η εφαρμογή του νέου πλαισίου να έχει ολοκληρωθεί ως το 2019, ώστε οι επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές να αποτελέσουν το επιστέγασμα αυτής», προσθέτει.
Ο κ. Πουλάκης μιλάει και για το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών τονιζοντας ότι  «ένα καλό νομοσχέδιο δεν μπορεί να είναι απλή συρραφή, έστω ορθών, αιτημάτων, αλλά οφείλει να έχει πολιτικές αιχμές και σαφή στόχευση, ρόλο που επιτελεί το Υπουργείο και συνολικά η κυβέρνηση, ιεραρχώντας τα ζητήματα και διατηρώντας την πολιτική ευθύνη για τις επιλογές». Αφήνει, δε, να εννοηθεί ότι δεν θα ψηφίσθεί άμεσα, καθώς, όπως λέει, «η διαδικασία μέσα από την οποία περνάει μέχρι την τελική ψήφισή του ένα νομοσχέδιο είναι μακρά. Το πολυνομοσχέδιο, όπως θα διαμορφωθεί από το ΥΠΕΣΔΑ μετά τις παρατηρήσεις που κατατέθηκαν, θα συζητηθεί με τα συναρμόδια Υπουργεία, καθώς η κυβέρνηση λειτουργεί συλλογικά, και θα κατατεθεί προς δημόσια διαβούλευση και νομοτεχνική επεξεργασία πριν την τελική υιοθέτησή του από τη Βουλή», προσθέτει.
Τέλος ο γενικός γραμματέας του ΥΠΕΣΔΑ μιλάει και για την αξιολόγηση στο Δημόσιο και τους ΟΤΑ, τονίζοντας ότι “δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί ως πρόφαση για απολύσεις”
Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του γενικού γραμματέα του υπουργείου Εσωτερικών Κώστα Πουλάκη στην aftodioikisi.gr είναι το εξής:  
– Κύριε Γενικέ, ξεκινάει σε λίγες ημέρες τις συνεδριάσεις της η 25μελής Επιτροπή για την αναμόρφωση του «Καλλικράτη» της οποίας θα είστε Πρόεδρος. Πότε αναμένεται να έχουμε το πόρισμά της;
Η Επιτροπή θα προχωρήσει στην υλοποίηση μιας κορυφαίας προγραμματικής δέσμευσης της κυβέρνησης, τη ριζική μεταρρύθμιση ολόκληρου του θεσμικού πλαισίου για την Αυτοδιοίκηση και όχι απλώς την αναμόρφωση του «Καλλικράτη». Άλλωστε, όπως ο ίδιος ο πρωθυπουργός τόνισε πρόσφατα, η προώθηση των μεγάλων θεσμικών μεταρρυθμίσεων αποτελεί πρώτιστη κυβερνητική προτεραιότητα για το επόμενο διάστημα, και μάλιστα σε συνδυασμό με την επικείμενη συνταγματική αναθεώρηση.
Με αυτή λοιπόν την έννοια, το έργο της Επιτροπής αναμένεται κατ’ αρχήν να ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2016. Ωστόσο σε καμία περίπτωση η ταχύτητα στην προώθηση αυτής της μεταρρύθμισης δεν θα αποβεί σε βάρος του δημοκρατικού διαλόγου, ούτε φυσικά της ποιότητας του έργου που θα παραχθεί. Εξάλλου, αυτό αποτελεί και προσωπικό στοίχημα, ενόψει της ευθύνης που έχω ως πρόεδρος της Επιτροπής αυτής.
 – Θεωρείτε ότι πρέπει να πάμε σε μία ριζική αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για την Αυτοδιοίκηση και του «Καλλικράτη» συμπεριλαμβανομένου και του χωροταξικού ή οι αλλαγές να μην θίγουν τον βασικό πυρήνα του;
Στόχος μας είναι να επιφέρουμε εκτεταμένες και βαθιές αλλαγές σε όλο το σύστημα οργάνωσης και λειτουργίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Δυστυχώς, μέχρι σήμερα κάθε πρωτοβουλία για την Αυτοδιοίκηση επισκιάζεται από τη συζήτηση για τα διοικητικά όρια των Ο.Τ.Α. Κι όμως, ο κυριότερος λόγος για τον οποίο, κατά τη γνώμη μας, απέτυχαν προηγούμενες μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες, όπως ο «Καλλικράτης», δεν ήταν ο χωροταξικός σχεδιασμός, παρ’ όλο που κι αυτός έχει αστοχίες, αλλά γιατί απουσίαζε οποιοδήποτε όραμα και σχέδιο για το είδος, τη φυσιογνωμία και το ρόλο των Δήμων και των Περιφερειών στη σύγχρονη συγκυρία. Για μας, λοιπόν, η ουσία βρίσκεται αλλού. Πρόθεσή μας είναι να χτίσουμε μία Τοπική Αυτοδιοίκηση δημοκρατική και συμμετοχική, πρωταγωνίστρια στην υλοποίηση του στόχου της δίκαιης ανάπτυξης, οικονομικά βιώσιμη και διοικητικά αποτελεσματική, παρούσα με λύσεις και όραμα στην καθημερινότητα των πολιτών, αντιγραφειοκρατική, με ξεκάθαρες αρμοδιότητες και πραγματικά ενιαία και ισχυρή.
-Η κυβέρνηση συζητά αλλαγή εκλογικού νόμου επί το αναλογικότερο στις εθνικές εκλογές. Θα συζητήσετε στο πλαίσιο της Επιτροπής ένα πιο αναλογικό σύστημα που να καλλιεργεί την κουλτούρα των συνεργασιών και για τις αυτοδιοικητικές εκλογές;
Όπως σας ειπα προηγουμενως, στοχος μας ειναι μια αυτοδιοικηση που να λειτουργει περισσοτερο δημοκρατικα και να ευνοει την συμμετοχη των πολιτων. Προυποθεση ειναι ο εκλογικος νομος να ειναι αναλογικος ωστε να εκφραζονται ολες οι αυτοδιοικητικες αποψεις. Ο πλουραλισμος θα ενισχυσει την αυτοδιοικηση.
– Αναφορικά με το χωροταξικό, οι μέχρι τώρα πληροφορίες αναφέρουν ότι οι αλλαγές θα είναι οριακές και θα αφορούν τα μεγάλα νησιά, όπως η Μυτιλήνη, η Ρόδος, η Κέρκυρα, η Κεφαλονιά και, πιθανόν, η Σάμος. Είναι, όντως, αυτή η κατεύθυνση που θα έχει η Επιτροπή;
Κατά τη γνώμη μας, το χωροταξικό δεν αποτελεί και δεν θα έπρεπε να αποτελεί προτεραιότητα. Σαφέστατα, η Επιτροπή θα αξιολογήσει πώς έχουν λειτουργήσει μέχρι σήμερα κάποια πράγματα και είναι πιθανόν να αναδειχθούν ορισμένες οριακές περιπτώσεις Ο.Τ.Α. που δεν μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά και ωφέλιμα για τους πολίτες με τη σημερινή τους δομή. Είναι ένα θέμα που θα αντιμετωπίσουμε με το βέλτιστο τρόπο. Θέλω όμως να είμαι όσο πιο κατηγορηματικός γίνεται ότι δεν έχουμε καμία πρόθεση να ξανασχεδιάσουμε τον αυτοδιοικητικό χάρτη. Επιλέγουμε να ασχοληθούμε με την ουσία και να βάλουμε τα θεμέλια για την Αυτοδιοίκηση του σήμερα και του αύριο, την οποία έχει ανάγκη η ελληνική κοινωνία.
– Από πότε σχεδιάζετε να εφαρμοστούν οι αλλαγές που θα προτείνει η Επιτροπή;
Μια τέτοια εκτεταμένη και σε βάθος μεταρρύθμιση, όπως αυτή που σας περιέγραψα, δεν μπορεί παρά να συνοδεύεται από έναν οδικό χάρτη για την εφαρμογή της, που θα περιλαμβάνει όχι μόνο το χρονοδιάγραμμα ισχύος των αλλαγών, αλλά και τα διοικητικά και οικονομικά μέτρα που θα χρειαστούν για την αποτελεσματική υλοποίησή τους. Η ψήφιση διατάξεων που έμεναν «στα χαρτιά», γιατί δεν υπήρχε μέριμνα για την υποδομή που απαιτούσε η πρακτική εφαρμογή τους, είναι μια κακή «παράδοση», την οποία θέλουμε να υπερβούμε. Επομένως, όλες οι αλλαγές δεν θα ισχύσουν ταυτόχρονα, ούτε από τη μία μέρα στην άλλη. Στόχος μας είναι η εφαρμογή του νέου πλαισίου να έχει ολοκληρωθεί ως το 2019, ώστε οι επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές να αποτελέσουν το επιστέγασμα αυτής.
Δώσατε πριν λίγες ημέρες για προδιαβούλευση το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών με παρεμβάσεις στο θεσμικό πλαίσιο της Αυτοδιοίκησης. Από τις παρατηρήσεις των φορέων βλέπετε ότι το τελικό σχέδιο θα έχει μεγάλες διαφορές από το αρχικό;
Όπως είπατε, στους φορείς της Αυτοδιοίκησης στάλθηκε προς προκαταρκτική διατύπωση απόψεων ένα προσχέδιο των ρυθμίσεων που σκέφτεται να προωθήσει το Υπουργείο Εσωτερικών. Έχουμε λάβει σχόλια, παρατηρήσεις και προτάσεις, τις οποίες αξιολογούμε και λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη, αποδεικνύοντας έμπρακτα πώς αντιλαμβάνεται η παρούσα κυβέρνηση το δημοκρατικό διάλογο. Ωστόσο, ένα καλό νομοσχέδιο δεν μπορεί να είναι απλή συρραφή, έστω ορθών, αιτημάτων, αλλά οφείλει να έχει πολιτικές αιχμές και σαφή στόχευση, ρόλο που επιτελεί το Υπουργείο και συνολικά η κυβέρνηση, ιεραρχώντας τα ζητήματα και διατηρώντας την πολιτική ευθύνη για τις επιλογές.
– Ποιος είναι ο προγραμματισμός του υπουργείου αναφορικά με την ψήφισή του;
Πρόθεσή μας είναι οι σχετικές διαδικασίες να προχωρήσουν όσο γίνεται πιο άμεσα. Ωστόσο, ως γνωστόν, η διαδικασία μέσα από την οποία περνάει μέχρι την τελική ψήφισή του ένα νομοσχέδιο είναι μακρά. Το πολυνομοσχέδιο, όπως θα διαμορφωθεί από το ΥΠΕΣΔΑ μετά τις παρατηρήσεις που κατατέθηκαν, θα συζητηθεί με τα συναρμόδια Υπουργεία, καθώς η κυβέρνηση λειτουργεί συλλογικά, και θα κατατεθεί προς δημόσια διαβούλευση και νομοτεχνική επεξεργασία πριν την τελική υιοθέτησή του από τη Βουλή.
– Το επόμενο διάστημα ξεκινάει η αξιολόγηση στο Δημόσιο, και τους ΟΤΑ αλλά και αλλαγές στα οργανογράμματα. Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι ούτε στη μία ούτε στην άλλη περίπτωση θα γίνουν απολύσεις και κατηγορεί τη ΝΔ και τον Κυριάκο Μητσοτάκη ότι εκείνοι είναι που ονειρεύονται μικρότερο Δημόσιο. Μπορεί όμως να προχωρήσει πραγματική αξιολόγηση και πραγματικές καταργήσεις και συγχωνεύσεις φορέων χωρίς ποινές στους «κακούς» υπαλλήλους που ταυτόχρονα είναι και υπεράριθμοι;
Κατ’ αρχάς, ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας έχει καταγραφεί στην ιστορία και στη συνείδηση των πολιτών ως ο Υπουργός των απολύσεων, καθώς προσωποποίησε το ιδεολογικό μένος εναντίον κάθε έννοιας δημοσίου. Η κυβέρνηση, αντίθετα, επειδή ακριβώς πιστεύει στην ανάγκη ενός σύγχρονου και αποτελεσματικού δημόσιου τομέα,  δεν χρησιμοποιεί την αξιολόγηση ως πρόφαση για απολύσεις. Διατυπώνουμε ένα συνολικό σχέδιο για τη Δημόσια Διοίκηση, το οποίο έχει ήδη αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά, μέσα από τις ρυθμίσεις για το νέο βαθμολόγιο και για τον νέο αντικειμενικό τρόπο επιλογής των επιτελικών στελεχών της διοίκησης, αλλά και την επικείμενη καθιέρωση ενός ορθολογικού συστήματος κινητικότητας. Σκοπός μα είναι να διορθωθούν οι αρρυθμίες στη λειτουργία της διοίκησης και να αξιοποιηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο όλα τα στελέχη της, προς όφελος της κοινωνίας και της χώρας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου